شایان بورس به عنوان سایتی مرجع در راستای ارائه اخبار و رخدادهای بازار سرمایه و کالا و بورس ایران و جهان و تحلیل های علمی و نیز آموزش به افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند در خدمت کاربران گرامی میباشد. "Shayan Bourse" is as a reference site for news and events in capital market and goods and the exchange of scientific analysis and training to those who wish to enter the capital market. محل فعالیت شایان بورس در ایالات متحده آمریکاست و صرفا کلاسهای حضوری در شهر واشینگتن دیسی برگزار می گردد*** شایان بورس حامی معامله گران حرفه ای ایران *** با مراجعه به منوی برنامه کلاسها می توانید در کلاسهای آنلاین شایان بورس از طریق اسکایپ در اقصی نقاط جهان خصوصا ایران ثبت نام نموده و شرکت نمایید*** شما می توانید با تلفن : 12402211683+ با ما در ارتباط باشید پنجشنبه: تحلیل تکنیکال اونس طلا XAU/USD روزانه
شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس


 
تاريخ : پنج شنبه 29 بهمن 1394برچسب:,

GOLD

بازار طلا در معاملات روز چهارشنبه آرام بود و در میان حمایت 1195 و مقاومت 1215 دلاری نوسان می کرد. در حال حاضر، قیمت هر اونس طلا در زیر مقاومت 1215 دلاری قرار دارد، که شکست این مقاومت می تواند موجی را تا 1232 دلار به راه بیاندازد. هر چند قیمت طلا در زیر خط صعودی رسم شده از کف قیمتی روز سوم ماه فوریه قرار دارد، اما احتمال صعود وجود دارد.

این وضعیت در اسیلاتور های کوتاه مدت هم قابل مشاهده است. RSI به بالای خط 50 واحدی صعود کرده، در حالیکه MACD نشانه هایی از تشکیل کف، در زیر خط صفر دارد.
در نمودار روزانه، طلا توانسته در روز چهارم فوریه به بالای خط نزولی رسم شده از اوج قیمتی روز بیست و دوم ژانویه 2015 برسد. در نتیجه، می توان با احتیاط روند میان مدت را مثبت در نظر گرفت و اُفت قیمت طلا از محدوده 1265 دلاری را هم فاز اصلاحی بازار دانست.

.
حمایت اول: 1195، حمایت دوم: 1182، حمایت سوم: 1164
مقاومت اول: 1215، مقاومت دوم: 1232، مقاومت سوم: 1250

 

gold

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

نرخ بیکاری در بریتانیا در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۵ نسبت به سه ماهه پیش از آن تغییری نکرده و همچنان ۵.۱ درصدجمعیت فعال این کشور را شامل می شود.براساس آمارها حتی در ماه ژانویه سال جاری حدود ۱۵ هزار نفر از شمار افراد جوینده کار که در مراکز کاریابی ثبت نام کرده اند کاسته شده است.در بازه زمانی یک ساله میزان حقوق و دستمزدها نیز ۱.۹ درصد افزایش یافته که این روند کند گزارش شده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی به همراه وزیران نفت کشورهای روسیه، ونزوئلا و قطر برای عدم افزایش تولید نفت خام خود از سطح تولید ماه ژانویه تحت شرایطی با یکدیگر به توافق رسیده اند.این چهار کشور مهم تولیدکننده نفت با هدف مهار سقوط شدید قیمت نفت روز سه شنبه در دوحه پایتخت قطر گردهم آمدند.علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی گفت: «ما خواهان تنوع و تغییر قابل توجه قیمت نفت نیستیم. همچنین در پی کاهش سطح تولید نیز نیستیم. ما می خواهیم پاسخگوی میزان تقاضا باشیم و به دنبال ثبات در قیمت نفت هستیم.»چهار کشور شرکت کننده در نشست دوحه از تولیدکنندگان بزرگ نفت از جمله ایران و عراق خواسته اند تا تصمیمی مشابه اتخاذ کنند. در این راستا ائولوخیو دلپینو، وزیر نفت ونزوئلا در نظر دارد جهت مذاکره با مقامات ایرانی روز چهارشنبه به تهران سفر کند.براساس داده های آژانس بین المللی انرژی سطح تولید روزانه نفت خام عربستان سعودی در ماه ژانویه با اندکی افزایش نسبت به ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ به رقم ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسیده است. سطح تولید روزانه نفت روسیه در این زمان نیز ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه گزارش شده است.

افزایش قیمت نفت در بازار برای کشوری چون روسیه که اقتصادش بر پایه صادرات نفت استوار است و با بحران شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می کند بسیار اهمیت دارد.از سوی دیگر به نظر می رسد مذاکره با ایران که پس از لغو تحریمها در نظر دارد با افزایش سطح تولید، سهم خود از بازار فروش نفت را به دست آورد بسیار دشوار خواهد بود.بازار معاملات نفتی به این توافق واکنشی نشان نداد و قیمت نفت برنت دریای شمال روند نزولی خود را حفظ کرده و هر بشکه آن ۳۳ دلار و ۴۳ سنت داد و ستد شده است.

تحلیل تبعات و نتایج نشست چهارجانبه دوحه

یورونیوز با نورالدین الحموری، کارشناس بازارهای مالی از ابوظبی درباره تبعات و دلایل توافق چهار کشور مهم تولیدکننده نفت برای عدم افزایش سطح تولید خود گفتگو کرده است.

یورونیوز: چرا پس از بیش از یک سال سقوط قیمت نفت اکنون اینچنین توافقی حاصل می شود؟

نورالدین الحموری: «فکر می کنم تولیدکنندگان همواره تصور می کردند که با بهبود اوضاع اقتصادی در دنیا نفت ارزش خود را بازمی یابد. همچنین برای آنها آغاز زمستان در نیم کره شمالی دلیلی برای افزایش قیمت نفت بود اما این اتفاقات روی ندادند. اکنون آنها می دانند که باید اقدامی کنند. آنها کنترلی بر روی روند کند رشد جهانی اقتصاد ندارند اما می توانند با یکدیگر همکاری کرده و میزان عرضه همچنین قیمت را تنظیم کنند. بنابراین این نشست ضروری بود.»

یورونیوز: این توافق چه نتایجی دارد؟ آیا در آینده می توان انتظار کاهش سطح تولید را داشت؟ چه پیامی برای بازارها ارسال شده است؟

نورالدین الحموری: «اولین گام برداشته شد. اکنون می دانیم که چهار تولیدکننده بزرگ نفت بر روی میزان عرضه با یکدیگر همکاری می کنند. انتظار کاهش سطح تولید از این نشست نمی رفت. همه می دانند که در حال حاضر گزینه جایگزینی برای نفت وجود ندارد بنابراین کنترل سطح تولید بهترین انتخاب برای تنظیم قیمت و بدست آوردن قیمتی مناسب در بازار است. این پیام مثبتی برای بازارهاست. از سقوط امروز قیمت نفت غافلگیر نیستم. ماشاهد همکاری و اقدامات بیشتری از جانب اوپک و اکثر تولیدکنندگان نفت خواهیم بود.»

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

رشد اقتصادی ژاپن در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۵ در مقایسه با زمان مشابه در سال پیش از آن افتی معادل ۱.۴ درصد داشته است. این میزان از کندی آهنگ رشد اقتصادی بالاتر از پیش بینی ها گزارش شده است.عملکرد اقتصادی ژاپن، سومین قدرت اقتصادی جهان زمانی منتشر می شود که سقوط شدید ارزش سهام و آشفتگی در بازار بورس توکیو موجب نگرانی شده است.افت ۰.۸ درصدی میزان مصرف داخلی منشاء کاهش آهنگ رشد اقتصادی ژاپن معرفی شده است. بیش از ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور از مصرف داخلی تامین می شود. تورم منفی در ژاپن عامل اصلی افت مصرف داخلی است. تورم منفی روند خرج مصرف کنندگان را به امید ارزانتر شدن اجناس و خدمات بشدت پایین می آورد.پیش از این بانک مرکزی ژاپن برای مقابله با این معضل در اواخر ماه ژانویه سال جاری نرخ بهره سپرده خود را به منفی ۰.۱ درصد تنزل داد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

سقوط شدید شاخص بخش بانکی در بازارهای بورس اروپایی و کاهش ارزش سهام در این بازارها رهبران حوزه پولی یورو از جمله ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا را بشدت نگران کرده است.آقای دراگی با اشاره به استفاده از ساز و کارهای مناسب برای تنظیم فعالیت و سلامت بانکها از سال ۲۰۰۸ خاطر نشان کرد که بخش بانکی در اروپا از مقاومتی نسبی برخوردار است. وی همچنین گفت: «شمار بانکهایی که سود وام پرداخت نشده و یا وامهای بازپرداخت نشده دارند بالاست. با این وجود این وامها در زمان اجرای تست استرس بانکها در اروپا شناسایی شده اند و در این رابطه پول و اعتبارات کافی ذخیره سازی شده است. بنابراین ما قادر خواهیم بود طی سالهای آینده از میزان این وامهای دارای مشکل بکاهیم.»از ابتدای سال ۲۰۱۶ شاخص بخش بانکهای اروپایی در بازارهای بورس افت سنگینی معادل ۲۸ درصد داشته است. تردید نسبت به بازدهی و سوددهی این نهادها موضوعی است که موجب نگرانی سرمایه گذاران شده است.رییس بانک مرکزی اروپا در ادامه گفت: «با توجه به آشفتگی های اخیر در بازارهای مالی، وضعیت و کیفیت اجرای برنامه های تزریق پول بانک مرکزی اروپا بر روی سیستم مالی و بویژه بانکها را بررسی و تحلیل خواهیم کرد.»سقوط شدید قیمت نفت تاثیر خود را بر روی بخش بانکی نه تنها در اروپا بلکه در آمریکا هم نشان داده است. ارزیابی ها نشان داده کاهش قیمت نفت ریسکی حدود ۵۴۰ میلیارد دلار متوجه بانکها و نهادهای مالی در سراسر دنیا کرده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

اقتصاد حوزه پولی یورو در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۵ درجا زده است

آمارها نشان می دهد سیاستهای پولی حمایتی بانک مرکزی اروپا برای شتاب بخشیدن به آهنگ رشد اقتصادی حوزه پولی یورو هنوز نتایج مورد انتظار را نداده است.اقتصاد حوزه پولی یورو در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۵ میلادی درجا زده و آهنگ رشد اقتصادی این منطقه در این زمان نسبت به سه ماهه پیش از آن تغییری نداشته و در رقم ۰.۳ درصد باقی مانده است.آلمان، صاحب قویترین اقتصاد در منطقه، رشد تولید ناخالص داخلی خود را ۰.۳ درصد اعلام کرده است. فرانسه دومین اقتصاد برتر، رشد اقتصادی خود را ۰.۲ درصد می بیند. رشد اقتصادی ایتالیا ۰.۱ و اسپانیا نیز ۰.۸ درصد گزارش شده است.در این بین اقتصاد یونان افتی معادل ۰.۶ درصد نسبت به سه ماهه سوم سال ۲۰۱۵ میلادی داشته و در کل سال گذشته میلادی افت رشد اقتصادی این کشور به رقم ۰.۷ درصد رسیده است. پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز همین روند تداوم یابد.یونان از سال ۲۰۰۸ میلادی یعنی آغاز بحران اقتصادی در دنیا تا کنون نتوانسته اقتصادش را از رکود خارج کند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

دانلود تحلیل تکنیکال هفته هفتم

دانلود تحلیل تکنیکال هفته هفتم

کلیک کنید

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

دانلود تحلیل تکنیکال هفته ششم

دانلود تحلیل تکنیکال هفته ششم

کلیک کنید

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه نسبت به واکنش دیر برای مهار نرخ بسیار پایین تورم در حوزه پولی یورو و عدم مبارزه موثر با خطر تورم منفی در این منطقه هشدار داد.به اعتقاد آقای دراگی برنامه رسیدن به نرخ تورم ۲ درصدی در میان مدت باید در الویت قرار گیرد.ماریو دراگی در سخنان خود از بانک های مرکزی کشورهای عضو حوزه پولی یورو خواست تا برای رسیدن به اهداف این نهاد در زمینه نرخ تورم تلاش کنند.رییس بانک مرکزی اروپا پیش از این نیز از آمادگی نهاد تحت امرش برای ایجاد تحول در سیاستهای پولی خود در نشست دهم مارس سال جاری خبر داده بود.اجرای برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی یکی از مهمترین تدابیر بانک مرکزی اروپا برای مقابه با نرخ بسیار پایین تورم در حوزه پولی یوروست.نرخ تورم در حوزه پولی یورو در ماه ژانویه سال جاری چهار دهم درصد بوده که نسبت به ماه دسامبر رشدی معادل ۰.۲ درصد داشته است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

بیلان مالی سالانه بانک «کردیت سوییس» نشان می دهد این نهاد در سال ۲۰۱۵ متحمل ضرر و زیانی معادل ۲ میلیارد و ۶۴۰ میلیون یورو شده است. این اولین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی است که این بانک با ضرر روبرو شده است.افت فعالیتهای بخش سرمایه گذاری این بانک و اجرای برنامه های تجدیدساختار که توسط تیجان تیام، مدیرعامل در این زمان تدوین شده، منشاء بیلان منفی این نهاد معرفی شده است.انتشار این آمار در روز پنجشنبه سقوط شدید ارزش سهام کردیت سوییس را تا اواسط کار بازار بورس زوریخ در پی داشته است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

وزارت دارایی فرانسه به رهبری میشل سپن در ارزیابی های خود اعلام کرده میزان کسری بودجه فرانسه تا پایان سال جاری میلادی ۳.۳ درصد تولید ناخالص داخلی و تا سال ۲۰۱۷ کمتر از ۳ درصد یعنی هدف از پیش تعیین شده توسط کمیسیون اروپا خواهد بود.اما کمیسیون اروپا پیش بینی های مشابه ای ندارد. براین اساس کسری بودجه فرانسه تا سال ۲۰۱۷ به رقم ۳.۲ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید. به اعتقاد این کمیسیون صرف هزینه ها و تعیین بودجه خاص برای نهادهای امنیتی پس از حملات تروریستی ۱۳ نوامبر در پاریس موجب خواهد شد این کشور به اهداف بودجه ای خود نرسد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

سقوط شدید قیمت نفت میزان سود خالص شرکت نفتی رویال داچ شل را در سال ۲۰۱۵ با افتی معادل ۸۷ درصد روبرو کرده است. کسب سود ۱ میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلاری این کمپانی هلندی بریتانیایی طی ۱۳ سال گذشته بی سابقه گزارش شده است. سود این شرکت در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۵ میلیارد دلار بوده است.برای مقابله با این روند رویال داچ شل در نظر دارد ۱۰ هزار نفر از نیروی کار خود را حذف کند.جرمی استرچ، کارشناس بانک کانادایی«سی آی بی سی» گفت: «این آمار منعکس کننده تاثیر سقوط قیمت نفت بر بخش مواد خام و شرکتهای نفتی است. در این هفته شاهد بیلان مالی شرکت نفتی بی پی نیز بودیم. بنابراین انتظار افت بیلان مالی و چشم انداز منفی را داشتیم.»برنامه های صرفه جویی اقتصادی رویال داچ شل تنها شامل حذف مشاغل نمی شود بلکه کاهش حجم سرمایه گذاری های این شرکت تا سقف ۴۵ درصد نیز در دستور کار قرار گرفته است. با این رویه میزان سرمایه گذاری های این کمپانی در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۳ میلیارد دلار خواهد بود.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

سقوط شدید قیمت نفت در بازار ضرر و زیان شرکتهای نفتی بزرگ را به ارقام باورنکردنی رسانده است. شرکت نفتی بی پی از جمله این کمپانی ها است که پس از کسب سود خالص ۳ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۴ اکنون متحمل ضرر و زیان سنگینی معادل ۶ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار در سال گذشته میلادی شده است. این بالاترین ضرر این کمپانی طی ۲۰ سال اخیر ارزیابی شده است.پیش از این در ماه ژانویه بی پی اعلام کرده بود برای مقابله با این روند یک برنامه وسیع تعدیل نیروی کار برای حذف ۳ هزار نفر از کارکنان خود را تا سال ۲۰۱۷ به تدریج به مرحله اجرا در می آورد.سایمون اسمیت، کارشناس و رییس مطالعات شرکت بریتانیایی «اف ایکس پرو» می گوید: «اعتقاد دارم سئوالاتی نسبت به ظرفیت این شرکت برای انطباق خود و انعطاف پذیری و توانایی آن برای جستجوی منابع درآمد جدید مطرح شده است. این روند همواره برای کمپانی های نفتی دشوار است زیرا آنها به قیمت نفت خام و گاز که اکثرا دارای نوسان و غیرقابل پیش بینی است وابستگی زیادی دارند. بنابراین اینها مشکلاتی هستند که شرکتهای نفتی و گازی با آن مواجه شده اند.»

تدابیر شرکت نفتی «اکسان موبیل» برای مقابله با کاهش قیمت نفت

کمپانی آمریکایی «اکسان موبیل» دیگر شرکت نفتی است که برای مقابله با روند نزولی قیمت نفت استراتژی کاهش حجم سرمایه گذاریهای خود را در دستور کار قرار داده است.کاهش میزان هزینه های این کمپانی با تدوین برنامه های صرفه جویی اقتصادی از دیگر تدابیر اکسان موبیل است.افت میزان سود این شرکت در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۵ حدود ۵۸ درصد گزارش شده است.آمارها نشان می دهد از اواسط سال ۲۰۱۴ تا کنون حدود ۷۰ درصد از قیمت نفت در بازار کاسته شده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

شاخص دفتر ملی آمار چین از فعالیتهای بخش تولید و ساخت و ساز در این کشور در ماه ژانویه ۰.۳ واحد نسبت به ماه دسامبر افت دارد و به رقم ۴۹.۴ واحد رسیده است. این بیشترین افت طی ۳ سال گذشته محسوب می شود.کاهش سفارشات دریافتی شرکتهای این بخش، شاخص فعالیتهای آنرا را به زیر رقم ۵۰ واحد کشانده که از عدم پویایی و رونق در بخش تولید و ساز و ساز حکایت دارد.افت آهنگ رشد اقتصادی چین، در سال ۲۰۱۵ طی ۲۵ سال گذشته بی سابقه گزارش شده است. رشد اقتصادی دومین قدرت برتر اقتصادی دنیا ۶.۹ درصد بوده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

پایین بودن میزان سفارشات برای بخش تولید و ساخت و ساز در حوزه پولی یورو موجب گردیده که رشد این بخش در ماه ژانویه سال جاری با افت روبرو شود.شاخص موسسه مطالعات اقتصادی «مارکیت» از فعالیتهای این بخش به رقم ۵۲.۳ واحد رسیده که نسبت به ماه دسامبر گذشته ۰.۹ واحد افت دارد. این بدترین بیلان این بخش طی چهار ماه اخیر گزارش شده است.کاهش فعالیتهای بخش تولید و ساخت و ساز در دو قدرت اقتصادی حوزه پولی یورو یعنی آلمان و فرانسه از دیگر عوامل پایین آمدن میانگین رشد این بخش در کل منطقه است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

دانلود تحلیل تکنیکال هفته پنجم

دانلود تحلیل تکنیکال هفته پنجم

کلیلک کنید

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

shayanbourse

بانک مرکزی ژاپن روز جمعه با ایجاد تحول در سیاست پولی این نهاد، بازارهای مالی را غافلگیر کرد.

براین اساس نرخ بهره سپرده بانک مرکزی ژاپن منفی ۰.۱ درصد اعلام شده است. این به معنای آن است که سپرده گذاری نزد این نهاد نه تنها بهره ای دربر ندارد بلکه باید مبلغی نیز به بانک مرکزی پرداخت شود.انتشار این خبر شاخص ارزش سهام را در پایان کار روز جمعه بازار بورس توکیو ۲.۸ درصد افزایش داد.هاروهیکو کورودا، رییس بانک مرکزی ژاپن گفت: «بانک مرکزی ژاپن نسبت به تعیین نرخ بهره سپرده منفی ۰.۱ درصد اتخاذ تصمیم کرده است. اگر ضرورت انجام این عمل در آینده نیز مشخص شود این نرخ بهره بار دیگر کاهش خواهد یافت.»هدف بانک مرکزی ژاپن از ایجاد این تغییر و تحول مبارزه موثرتر با نرخ تورم منفی در کشور است که سالهاست دراقتصاد ژاپن اختلال شدیدی ایجاد کرده و بویژه میزان مصرف داخلی را کاهش داده است. تعیین نرخ بهره منفی بانکها و نهادهای مالی را به اعطای بیشتر وام تشویق خواهد کرد و حجم نقدینگی را افزایش خواهد داد.رییس بانک مرکزی ژاپن در ادامه سخنان خود درباره وضعیت اقتصادی در دنیا گفت: «خطر بزرگ، افت مجدد اقتصاد چین و قدرتهای نوظهور اقتصادی است که تحول اقتصادی آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد. این نوع تردید در بازارهای مالی دنیا بی ثباتی ایجاد خواهد کرد.»ساز و کار دیگر بانک مرکزی ژاپن برای مقابله با تورم منفی، بازخرید اوراق قرضه است که سالانه به رقم ۶۰۰ میلیارد یورو می رسد. نهاد اصلی تنظیم سیاست های پولی-بانکی ژاپن در این رقم تغییری ایجاد نکرده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

میزان رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۵ به رقم ۰.۷ درصد رسیده که نسبت به سه ماهه پیش از آن اندکی افت دارد. میانگین رشد اقتصادی این کشور در کل سال ۲۰۱۵ نیز ۲.۴ درصد گزارش شده که نسبت به سال ۲۰۱۴ تغییری نکرده است.افزایش ارزش دلار فعالیت بخش صادرات ایالات متحده را با افت اندکی همراه کرده است. از سوی دیگر سقوط شدید قیمت نفت از میزان سرمایه گذاری شرکتهای فعال در این بخش در آمریکا کاسته است.در نهایت شاخص مصرف داخلی به عنوان یکی از ستونهای اقتصاد این کشور نیز در طول سال با نوسان همراه بوده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه نرخ رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۵ را ۰.۲ درصد ارزیابی کرده است. میانگین رشد اقتصادی فرانسه در کل سال ۲۰۱۵ نیز ۱.۱ درصد گزارش شده است. این رقم نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی ۰.۹ درصد افزایش دارد.افزایش میزان سرمایه گذاری شرکتها و جهش شاخص مصرف داخلی در بالارفتن روند رشد اقتصادی فرانسه نقش داشته است.

اقتصاد اسپانیا موفق تر از فرانسه

از سوی دیگر اسپانیا، چهارمین قدرت اقتصادی حوزه پولی یورو اقتصاد پویاتری نسبت به فرانسه در سال ۲۰۱۵ داشته است. میانگین رشد اقتصادی این کشور در این زمان ۳.۲ درصد بوده که این بهترین آمار طی ۸ سال اخیر محسوب می شود.اسپانیا پس از خروج از رکود اقتصادی در اواسط سال ۲۰۱۳ توانست به آهنگ رشد اقتصادی خود شتاب بخشد و با نرخ بسیار بالای بیکاری در کشور نیز مبارزه کند. حال باید دید عدم ثبات سیاسی در این کشور پس از برگزاری انتخابات پارلمانی ۲۰ دسامبر می تواند در این روند خللی ایجاد کند؟ ماریانو راخوی، رهبر «حزب مردم» در این انتخابات با کسب ۱۲۳ کرسی پارلمان، اکثریت را بدست نیاورد و برای تشکیل دولت نیازمند ائتلاف است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

اقتصاد متکی بر صادرات نفت روسیه، از سقوط شدید قیمت طلای سیاه متحمل فشار و ضرر و زیان بالایی شده است. روند نزولی بهای نفت، بودجه این کشور که بر مبنای قیمت هر بشکه حدود ۵۰ دلار تدوین شده را نیز با اختلال روبرو کرده است.روسیه از جمله کشورهایی است که نفع خود را در کاهش جهانی سطح تولید نفت می بیند. در این راستا الکساندر نواک، وزیر انرژی این کشور آمادگی روسیه را برای شرکت در نشست آینده سازمان اوپک که در ماه فوریه برگزار می شود، اعلام کرده است.آندری پولیشوک، کارشناس بانک سوییسی رایف آیزن می گوید: «موضوع تعیین کننده در بازار نفت در سال جاری، احتمال افت تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک است. این کشورها هزینه زیادی برای تولید می پردازند و در حال حاضر برای حفظ سطح کنونی تولید ضعیف شده اند.»اوپک در نظر دارد با شرکت دادن کشورهای غیرعضو در نشست خود وضعیت بحرانی بازار نفت را مورد بررسی قرار دهد. پیش از این نیز به غیر از روسیه چند کشور غیرعضو برای شرکت در نشست این سازمان آمادگی خود را اعلام کرده اند.براساس آخرین گزارشها حجم تولید روزانه نفت روسیه در سال ۲۰۱۵ به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسید.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

کمیسیون اروپا در نظر دارد مبارزه علیه تقلب و فرار مالیاتی در اروپا را تشدید کند. برای مقابله با رویه برخی شهرکتهای بزرگ چند ملیتی در سوء استفاده از خلاءهای قانونی در امور مالیات، کمیسیون اروپا تدابیری را اندیشیده است.پی یر مسکوویسی، کمیسر اروپا در امور اقتصادی و مالیاتها دو آیین نامه مهم در این زمینه را روز پنجشنبه معرفی کرده است.آقای مسکوویسی با اشاره به تاثیر منفی فرار مالیاتی شرکتهای بزرگ بر روی بودجه کشورها گفت: «به دلیل فرار مالیاتی سالانه رقمی بین ۵۰ تا ۷۰ میلیارد یورو از درآمد مالیاتی از بین می رود. تدابیر ما این امکان را خواهد داد تا مطمئن شویم شرکتهای چند ملیتی مالیاتی مشابه با دیگر شرکتهای فعال در اتحادیه اروپا پرداخت می کنند.»این آیین نامه ها به تقویت تبادل اتوماتیک اطلاعات مالیاتی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پرداخت مالیات در محل حصول سود شرکتهای بزرگ چند ملیتی اختصاص دارد.کمپانی های بزرگ چند ملیتی فعال در اروپا معمولا دفتر مرکزی خود در این قاره را در کشورهایی که قوانین مالیاتی سختگیرانه ای ندارند تعیین می کنند و بدین ترتیب از زیر بار پرداخت میلیونها یورو مالیات شانه خالی می کنند.
Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

شرکت «لوک اویل»، یکی از بزرگترین کمپانی های تولید نفت در روسیه به سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپکپیشنهاد مذاکره و همکاری برای کاهش هماهنگ سطح تولید نفت را مطرح کرده است.طرح این پیشنهاد که نمی توان آنر بدون چراغ سبز کرملین متصور شد، بیانگر وضعیت وخیم و بحرانی صنعت نفت روسیه و اقتصاد این کشور است که صادرات نفت یکی از منابع مهم درآمد آن بشمار می رود.یک کارشناس بازار نفت و گاز از لندن می گوید: «اوپک تنها مسئول حجم بالای عرضه نفت در بازار نیست. ما تولید آمریکایی ها، خود روسها و پس از حذف تحریمها افزایش تولید ایران را داریم. همچنین باید تولید نفت لیبی و عراق را نیز در نظر داشت. عربستان سعودی هم مدتهاست سطح تولید یکسانی دارد و احتمالا می تواند تولید خود را اندکی افزایش دهد.»در بین اعضای اوپک ایران کشوری است که در نظر دارد با لغو تحریمهای بین المللی سطح تولید روزانه نفت خود را در دو دوره و هر بار ۵۰۰ هزار بشکه افزایش دهد. این موضع ایران می تواند روند نزولی قیمت نفت را همچنان تشدید کند.بانک جهانی در پیش بینی خود درباره وضعیت بازار نفت، میانگین قیمت طلای سیاه در سال ۲۰۱۶ را ۳۷ دلار در ازای هر بشکه ارزیابی کرده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

بسته اقتصاد مدور در اروپا میلیاردها یورو به بهره وری از منابع، مدیریت مواد زائد، تنظیم اهداف برای بازیافت و دفن زباله های اختصاص داده است. اما آیا اینها می تواند تغییری در شیوه زندگی ما پدید آورد؟ در این برنامه اقتصاد واقعی خواهیم دید چگونه زباله هایی که تولید می کنیم می تواند به طلایی پایدار برای اقتصاد مدور در آینده تبدیل شود.

اقتصاد مدور تنها به معنی بازیافت نیست. این مدل اقتصادی باعث ایجاد تغییرات در شیوه زندگی ما، تولید و مصرف می شود. درمدل اقتصاد خطی، حفاری می کنیم، تولید می کنیم، مصرف می کنیم در آخر هم کالا را دور می اندازیم. بیش از ۹۰ درصد از مواد خامی که برای مثلا تولید یک ماشین لباسشویی لازم است، قبل از این که ماشین لباسشویی از کارخانه بیرون بیاید، دور ریخته می شود.شرکتهای تجاری بزرگ حدود نیمی از این زباله ها را می فروشند. بقیه ضایعات مثل ۸۰ درصد از کلاهایی که می خریم و بعد از ۶ ماه دور می ریزیم، به محل دفن زباله منتقل می شود.اقتصاد مدور یا چرخه ای به این معنی است که نحوه طراحی، تولید و استفاه از ماشین لباسشویی باید تغییر کند. در این مدل از ابتدا در طراحی کالا، بازتولید، تعمیر، وبازیافت در نظر گرفته می شود. این طور طراحی یعنی هیچ چیز به هدر نخواهد رفت. تمام مواد مصنوعی، فلزی یا بخشی از مواد زیست تخریب پذیر بازیافت می شود.با استفاده از انرژی تجدیدپذیر دیگر لازم نیست در جستجوی منابع گران قیمت و محدود، به محیط زیست آسیب بزنیم. استفاده از مدل اقتصاد چرخه ای یا مدور، ۶۰۰ میلیارد یورو از هزینه های اقتصادی خواهد کاست و گسیل گازهای گلخانه ای اروپا را نیز کمتر خواهد کرد.

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ادامه مطلب...
ارسال توسط شایان دیبا

 

دانلود تحلیل تکنیکال هفته چهارم

دانلود تحلیل تکنیکال هفته چهارم

کلیک کنید

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا با شرکت در اجلاس اقتصادی داووس باردیگر از آمادگی نهاد تحت امرش برای تقویت اوضاع اقتصادی حوزه پولی یورو خبر داد.رییس بانک مرکزی اروپا ضمن تاکید بر آمادگی این نهاد برای تطبیق سیاستهای پولی اش با اوضاع اقتصادی گفت: «روند بهبود اوضاع اقتصادی کند اما پایدار است. این بهبود بر مبنای مصرف قابل توجیه است. موتور این روند سیاستهای پولی بانک مرکزی اروپاست.»کندی آهنگ رشد اقتصادی حوزه پولی یورو و نرخ بسیار پایین تورم در منطقه، بانک مرکزی اروپا را بر آن داشته تا بر تداوم برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی تاکید داشته باشد. در بازه زمانی تقریبا یک ساله نرخ رشد اقتصادی در حوزه پولی یورو حدود ۰.۱ درصد افت داشته است.رییس بانک مرکزی اروپا همچنین از پیشرفتهای اقتصادی دولت یونان، به نخست وزیری آلکسیس سیپراس استقبال کرده است. این نهاد در حال مذاکره با مقامات یونان برای اعمال اصلاحات در بخشهای بازنشستگی و نهادهای مالی این کشور است.ورود پرشمار پناهجویان به کشورهای عضو حوزه پولی یورو نیز معضلی است که ماریو دراگی از این کشورها دعوت کرده تا از آن بعنوان فرصتی مناسب در بلند مدت برای تقویت رشد اقتصادی منطقه استفاده کنند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

شاخص موسسه مالی و مطالعات اقتصادی «مارکیت» از فعالیتهای بخش تولید و خدمات در آلمان در ماه ژانویه سال جاری به رقم ۵۴.۵ واحد رسیده است. این رقم نسبت به ماه دسامبر گذشته یک واحد افت دارد اما همچنان بالای رقم ۵۰ واحد است.در فرانسه شاخص مارکیت از فعالیتهای بخش خدمات بالاتر از پیش بینی ها به رقم ۵۰.۶ واحد رسیده که نسبت به ماه دسامبر ۰.۸ واحد رشد دارد.شاخص فعالیتهای بخش تولید و ساخت و ساز در این کشور نیز ۵۰ واحد گزارش شده است که از عملکرد قابل قبول آن حکایت دارد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

ضرر و زیان بانک آلمانی دویچه بانک در سال ۲۰۱۵ به رقم سنگین ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو رسیده است. این اولین بار از سال ۲۰۰۸ است که این نهاد متحمل ضرر سالانه می شود.هزینه بسیار بالای دویچه بانک برای مقابله با دعاوی حقوقی بیشماری که این نهاد با آنها درگیر است از جمله یکی از مهمترین عوامل ضرر و زیان هنگفت آن معرفی شده است. حدود ۱۲ میلیارد یورو صرف هزینه های این دعاوی و اختلافات حقوقی شده است.جان کرایان، مدیرعامل جدید این نهاد طرح و پروژه های اصلاحی و تجدیدساختار را برای خارج کردن این بانک از بحران در دستور کار قرار داده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

صندوق بین المللی پول روز پنجشنبه ثبت نام نامزدان احراز پست ریاست این نهاد را آغاز کرده است.

کریستین لاگارد، رییس فعلی این نهاد بین المللی در اجلاس داووس، کاندیداتوری خود برای دومین دوره ریاست بر صندوق بین المللی پول را اعلام کرده است. دوره ریاست وی پنجم ژوئیه سال جاری به پایان می رسد.خانم لاگارد درباره نامزدی مجدد خود برای ریاست این نهاد گفت: «برای دومین دوره نامزدی خود را اعلام می کنم. این افتخار را داشتم که از ابتدا از حمایت فرانسه، بریتانیا، آلمان، چین، کره جنوبی و مکزیک برخوردار بودم.»جورج آزبرن، وزیر دارایی بریتانیا با انتشار پیامی در شبکه توئیتر ضمن ابراز خرسندی از نامزدی کریستین لاگارد، وی را رهبری استثنایی برای هدایت اقتصاد در دنیا معرفی کرده است.در زمانی که خانم لاگار، ریاست وزارت اقتصاد فرانسه را به عهده داشت، در یک پرونده داوری بین برنارد تاپی، تاجر و سیاستمدار فرانسوی و بانک کردی لیونه، رائی صادر شد که بر اساس آن، این تاجر بیش از چهارصد میلیون یورو به دست آورد. این پرونده داوری اخیرا توسط دادگستری باطل اعلام شد. در این رابطه دستگاه قضایی فرانسه خانم لاگارد را به اتهام «اهمال» در انجام وظایف، تحت تعقیب قرار داده است.سایمون فرنچ، کارشناس نهاد «پانمور گوردون» می گوید: «این موضوع نگران کننده است اما سیاستمداران، به ویژه فرانسوی ها این ظرفیت را دارند که همزمان با درگیر بودن با بحران در کشورشان مسئولیت مهمی را هم بر عهده گیرند.»

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

اطمینان خاطر سرمایه گذاران از ادامه داشتن تدابیر حمایتی بانک مرکزی اروپا پس از نشست روز پنجشنبه این نهاد، آرامش نسبی را به بازارهای بورس اروپایی پس از چند روز آشفتگی بازگرداند. شاخص سهام در پایان کار بازار بورس لندن افزایش معادل ۱.۷۷ درصد داشته است.از سوی دیگر اگر چه عملکرد بازارهای مالی در دستور جلسه مجمع جهانی اقتصاد داووس جای نداشته، اما سقوط شدید شاخص سهام در این بازارها طی روزهای اخیر توجه ها را در اجلاس به خود جلب کرده است.حسین النویس، رییس شرکت سرمایه گذاری «النویس» در ابوظبی یکی از شرکت کنندگان در اجلاس داووس گفت: «سقوط قیمت نفت، کاهش روند رشد اقتصادی چین و کمبود نقدینگی بانکها تاثیر منفی بر اقتصاد دارد. امیدوارم در ماههای آینده چشم انداز روشنی پیش رو باشد اما در حال حاضر وضعیت مناسب نیست.»جان نلسون، رییس بانک لویدز در لندن از دیگر شرکت کنندگان در مجمع جهانی اقتصاد در داووس است. وی اعتقاد دارد: «امری که مرا عصبی می کند ادامه داشتن روند نزولی در بازار و شوک شدید در آن است که می تواند به افت اعتماد مصرف کنندگان منجر شود.»در اجلاس داووس بررسی بحران در بازارهای بورس در سراسر دنیا که از ابتدای سال ۲۰۱۶ پررنگتر شده به همان اندازه اهمیت پیدا کرده که موضوع اصلی این اجلاس یعنی «چهارمین انقلاب صنعتی».کارشناسانی چون نوریل روبینی، که بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ را پیش بینی کرده بود بر گذرا بودن این بحران اعتقاد دارد. در مقابل جورج سوروس، میلیاردر آمریکایی نسبت به ایجاد بحران جدید اقتصادی هشدار داده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه در پایان نشست این نهاد در فرانکفورت با شرکت در یک کنفرانس خبری از عزم و اراده نهاد تحت امرش برای مبارزه با خطر تورم منفی در حوزه پولی یورو و سرعت بخشدین به آهنگ رشد اقتصادی این منطقه خبر داد.رییس بانک مرکزی اروپا همچنین گفت: «نرخ تورم در حوزه پولی یورو ضعیف تر از پیش بینی هاست. بنابراین ایجاد تحول و تجدیدنظر در سیاستهای پولی بانک مرکزی اروپا در جریان نشست آینده این نهاد در ماه مارس ضرورت دارد.»ضعف اقتصادی چین و قدرتهای نوظهور اقتصادی از جمله مهمترین همکاران اقتصادی بازرگانی حوزه پولی یورو در کندی آهنگ رشد اقتصادی این منطقه نقش داشته است. اجرای برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی از جمله مهمترین تدابیر بانک مرکزی اروپا برای مقابله با این روند است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

بحران اقتصادی در روسیه و کاهش شدید قیمت نفت، یکی از منابع مهم درآمد این کشور موجب شده ارزش روبل در برابر دلار آمریکا بشدت کاهش پیدا کند.تنها در روز پنجشنبه روبل روسیه ۵ درصد از ارزش خود در برابر دلار آمریکا را از دست داده و در بازارهای مبادلات ارزی هر دلار نزدیک به ۸۶ روبل مورد معامله قرار گرفته است.روسیه علاوه بر سقوط قیمت نفت با تحمیل تحریمهای اقتصادی کشورهای غربی در بحران اوکراین نیز مواجه است. دولتمردان این کشور تلاش می کنند به جز صادرات نفت، برای خلاص شدن از بحران اقتصادی در منابع درآمد کشور تحول ایجاد کنند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

شی جین پینگ، رییس جمهوری خلق چین در جریان سفر خود به مصر با عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر دیدار کرد.براساس گزارشها در جریان این دیدار چندین قرارداد تجاری بازرگانی و همکاریهای دوجانبه اقتصادی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار بین طرفین به امضاء رسیده است.این سفر می تواند مقدمه ای برای افزایش میزان گردشگران چینی به مصر و تقویت بخش گردشگری این کشور باشد.رییس جمهوری چین در مرحله آخر از سفر خود به منطقه به تهران خواهد رفت.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

بانک بریتانیایی بارکلیز هزار نفر از نیروی کار خود را در بخشهای مربوط به فعالیتهای سرمایه گذاری این نهاد می کاهد. اکثر این حذف مشاغل در شعب این بانک در قاره آسیا صورت می گیرد.این برنامه تعدیل نیروی کار در چهارچوب تدوین پروژه کاهش هزینه ها و بالابردن بازدهی این نهاد به مرحله اجرا در می آید.طی سه سال اخیر بارکلیز حدود ۷ هزار نفر از کارکنان خود در بخش سرمایه گذاری را حذف کرده است. تعداد کل نیروی کار این نهاد در این بخش به رقم ۱۷ هزار نفر می رسد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

مجمع جهانی اقتصاد: چهارمین انقلاب صنعتی

مجمع جهانی اقتصاد امسال با تمرکز بر آنچه چهارمین انقلاب صنعتی نام گرفته در شهر داووس سوئیس آغاز به کار کرده است. بررسی نقش فناوری های پیشرفته در تحولات صنعتی و تاثیر آن بر بازار جهانی کار محور اصلی گفتگوهای این نشست است.سی پی گورنانی مدیر اجرایی شرکت TECH MAHINDRA از دلنگرانی های خود به خبرنگار یورونیوز گفت: «من از سرعت این انقلاب نگرانم. آیا حقیقتا آهنگ این تغییرات متناسب با تحولات اجتماعی هست یا خیر؟ آیا اصلا کسی روند این تغییر و تحولات را در نظر دارد؟ آیا تغییرات لازم در بطن جوامع ما هم در حال وقوع است؟ از منظر انسانی و ایمنی چه برنامه هایی در نظر گرفته شده است؟»آغاز چهارمین انقلاب صنعتی را اواسط قرن بیستم دانسته اند هرچند همه گیر شدن کامپیوترهای شخصی و سپس تلفن های هوشمندی در قرن بیست و یکم جهشی غیرقابل در تسریع این انقلاب بوده است.سارا چپل، خبرنگار یورونیوز از محل این نشست می گوید: «مجمع جهانی اقتصاد چهارمین انقلاب صنعتی را به سونامی فناوری پیشرفته تشبیه کرده که وضعیت اقتصاد ما را متحول خواهد کرد. اما تاثیر این انقلاب بر بازار کار چه خواهد بود؟ آیا روباتها جانیشین انسانها می شوند و در نتیجه مشاغل بیشتری نابود خواهند شد؟»فلیپ جنینگس دبیرکل UNI Global Union (فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری) تاثیر انقلاب دیجیتالی را بر بازار کار نگران کننده توصیف می کند و می گوید: «بیایید نگاهی واقعگرایانه به ابعاد حقیقی این معضل داشته باشیم. ما 200 میلیون بیکار داریم. نیمی از شاغلان جهان در بخش های غیر رسمی بازار اقتصاد کار می کنند و با تنها چند دلار در روز به حیات خود ادامه می دهند. به گمان من، باتوجه به این آمار و ارقام و همچنین عواقب انقلاب دیجیتالی بر بازار کار وضعیت نگران کننده است.»البته هستند کسانی هم که بر این باورند که چهارمین انقلاب صنعتی تازه در مراحل نخستین خود است و باید صبر کرد و دید تاثیر حقیقی آن بر وضعیت اقتصاد جهانی چگونه خواهد بود.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

یورونیوز: کارلوس غُصن کمی درباره آخرین تحولات جهان فناوری در صنعت اتوموبیل سازی برایمان بگوید.

کارلوس غُصن: صنعت خودور در آینده نزدیک تحت تاثیر سه جریان غالب خواهد بود؛ نخست خودروهای الکتریکی و پیل سوختی که با هدف کاهش گازهای گلخانه ای تولید می شود. دوم خودروهای خودگردان است. خودروهایی که به شما امکان می دهد هرگاه مایل بودید در امنیت کامل و با خیال راحت از سیستم بی راننده یا خودران آن استفاده کنید. و سومین جریان٬ جریان دسترسی تمام یا connectivity است. این فناوری به شما امکان می دهد که از همه امکانات دفتر کار یا خانه تان در خودروی خود نیز استفاده کنید.

یورونیوز: این تحولات تا چه اندازه به نظر شما مهم هستند؟

کارلوس غُصن: اهمیت و جذابیت آنها در این است که مردم را بیش از پیش به خرید خودور تشویق می کند. در بسیاری از کشورها، علاقه جوانان به خودرو کاهش یافته است. اما وقتی خودرو مثل تلفن موبایل به جهان مجازی متصل شود جوانان را نیز جلب خواهد کرد. این فناوریها به ویژه سیستم خودروهای خودگردان برای افراد مسن که توانایی رانندگی را از دست داده اند نیز مفید خواهد بود و به آنها این امکان را می دهد که بار دیگر استقلال جابجایی خود را باز یابند. در واقع با این فناوریها رانندگی مطبوع تر می شود. اینها همه دلایلی ست که این فناوریها را جذاب می کند.

*یورونیوز: آیا این فناوری و روبات های جدید موجب می شود که از تعداد مشاغل در این صنعت کاسته شود؟

کارلوس غُصن: صادقانه بگویم که در حال حاضر قضاوت در این زمینه آسان نیست. گسترش استفاده از روباتها و اتوماتیک کردن خیلی چیزها ضرورتا به این معنی نیست که مشاغل زیادی از بین خواهد رفت. برخی شغل ها از بین می رود اما مشاغل جدیدی هم ایجاد می شود. این اتفاقی است که در سال های اخیر رخ داده و نتیجه آن هم رشد قابل توجهی بوده است، اما پیش بینی آینده ساده نیست. در کل بر این بارو هستم که این تحولات به رشد اقتصادی در صنعت خودرو کمک می کند هر چند پیش بینی پیامد آن در 5 یا 10 سال آینده سخت است.

یورونیوز: شرکت رنو 15 هزار خودرو را جهت بازبینی سیستم فیلتر موتور آنها به کارخانه بازگردانده است. شما چقدر نگران پیامدهای این اتفاق هستید؟

کارلوس غُصن: سخنان نادقیق زیادی درباره سیستم فیلتری که برای کاهش سطح آلایندگی استفاده می شود بیان شده است. اجازه بدهید کمی در این مورد توضیح بدهم. اینجا و آنجا گفته شده است که این سیستم تقلبی بیش نیست. این حرف در مورد شرکت رنو به هیچ وجه درست نیست. دولت فرانسه هم اعلام کرد که تخلف و تقلبی در این مورد صورت نگرفته است. پس نباید مسایل را با هم قاطی کرد. نکته دوم اینکه صنعت خودروسازی قواعد و قوانین مشخصی دارد. استانداردهای دقیقی هم برای هر نوع وسیله نقلیه تعریف شده است. حالا سئوال این است آیا تمام خودروهای رنو مطابق استانداردهای تعریف شده تولید شده اند یا خیر؟ اگر در برخی موارد استاندار یا قوانینی تعریف نشده باشد چه؟ اینجاست که مساله بحث برانگیز می شود. چرا که وقتی قانونی نباشد تخطی از قانون را نمی توان تعریف کرد. به همین دلیل هم بود که ما از اتحادیه اروپا خواستیم استاندارها و قوانین را با توجه به نیازهای مصرف کنندگان تعریف کند تا بالاخره معلوم شود ما خلاف قانون عمل کرده ایم یا خیر.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

در بریتانیا بین ماههای سپتامبر تا نوامبر سال گذشته نرخ بیکاری به رقم ۵.۱ درصد جمعیت فعال این کشور رسید. این نرخ نسبت به سه ماهه پیش از آن ۰.۱ درصد کاهش دارد. این آمار نشان می دهد نرخ بیکاری در بریتانیا به پایین ترین حد از سال ۲۰۰۵ رسیده است.در بازه زمانی یک ساله نیز ۲۳۹ هزار نفر از تعداد افراد بیکار در این کشور کاسته شده است.در مدت زمان مشابه، میزان حقوق و دستمزدها افزایشی معادل ۲ درصد داشته که با اهداف دولت بریتانیا یعنی رسیدن به افزایش سالانه ۳ درصدی حقوق و دستمزدها اندکی فاصله دارد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

سود ناخالص شرکت نفتی رویال داچ شل در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۵ بدلیل سقوط شدید قیمت نفت در بازار به شدت کاهش یافته و به رقم کمی بیش از ۱۰ میلیارد دلار رسیده است.علیرغم این بیلان مالی ضعیف و وجود بحران در بازار نفت، رویال داچ شل در پروژه های سرمایه گذاری خود برای سال ۲۰۱۶ تغییر ایجاد نمی کند و بودجه ای معادل ۳۳ میلیارد دلار را به این منظور اختصاص داده است.این کمپانی نفتی بریتانیایی هلندی اخیرا برای تملک گروه نفتی بی جی با مقامات این شرکت به توافق رسیده است. ارزش این معامله که باید به تایید سهامداران رویال داچ شل برسد ۴۷ میلیارد پوند گزارش شده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا